Provinciale commissies
RedFed kent vijf provinciale commissies, namelijk de commissies voor de provincies Antwerpen, Vlaams Brabant (en Brussel hoofdstedelijk gewest), Limburg, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.
Elk provinciaal bestuur bestaat bij voorkeur uit:
- Een provinciale voorzitter.
- Een provinciale secretaris.
- Een provinciale penningmeester.
- Eén afgevaardigde van de permanente commissie sport.
- Eén afgevaardigde van de permanente commissie opleiding.
- Een maximum van drie provinciale bestuursleden.
De algemene verantwoordelijkheden en taken van het provinciaal bestuur zijn:
- Iedere provinciale commissie dient vóór 1 februari haar jaar- en financieel verslag (resultatenrekening en balans) van het voorbije werkingsjaar op te sturen naar het RedFed-secretariaat. De commissie die zonder geldige reden en zonder uitstel van het bestuursorgaan de verslagen laattijdig indient, ontvangt geen subsidies in dat jaar.
- Het stimuleren van en het begeleiden bij de oprichting van nieuwe reddingsclubs, in samenwerking met het uitvoerend secretariaat.
- Het nastreven van de doelstellingen van RedFed en haar beleidsplan binnen de provincie.
- Het maximaal ondersteunen en nastreven van de doelstellingen van de verschillende permanente commissies en werkgroepen binnen de provincie.
- Beslissingen van het bestuursorgaan en van de Algemene Vergadering aangaande de provincie uitvoeren.
- De subsidiekanalen binnen de provincie kennen en maximaal benutten.
- Maximale promotie van de reddingssport en het reddend zwemmen in het algemeen in de provincie.
- Het organiseren van provinciale bijscholingen, kampioenschappen, seminaries, studiedagen, sportkampen, sportbeurzen,...
- Hulp bieden bij het aanbrengen van sponsors voor RedFed.
- Algemeen support aan de reddingsclubs en haar leden binnen de provincie.
- Een gezond financieel beleid voeren binnen de provincie.